Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Identita a sociální interakce mladých nebinárních lidí
Divišová, Nikola ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Taušová, Jitka (oponent)
Diplomová práce se zabývá identitou, prožíváním genderu a sociálními interakcemi mladých nonbinary lidí v ČR. Výzkumným záměrem je přispět k zaplnění mezery v české odborné literatuře a zlepšit porozumění nebinárním osobám, které se zdá pro psychologickou práci s nonbinary klientelou potřebné. V návaznosti na tento záměr si práce kladla tři cíle. Porozumět pojetí genderu a vlastní genderové identity u mladých nonbinary osob v ČR. Prozkoumat, jaké faktory hrají roli při volbě pojmenování pro svou genderovou identitu a jak nebinární osoby uvažují o různých identitách. Jako poslední cíl jsme si stanovili zjistit, jaký význam má zvolené pojmenování v interakcích s druhými lidmi. Teoretická část práce se věnuje problematice identity, nebinárního genderu, jazyka a sociálních zkušeností nonbinary lidí. Empirická část prezentuje vlastní výzkum. V rámci něj jsme realizovali jedenáct rozhovoru s nebinárními lidmi ve věku 18-23 let. Získaná data jsme analyzovali pomocí reflexivní tematické analýzy. Výsledkem byla čtyři témata: "Existuji tak, jak chci", "Ať je to jednodušší", "Je to možnost" a "Vztahování se k maskulinitě a feminitě." Na základě analýzy byly pak zodpovězeny výzkumné otázky. Práce ukázala, že nebinární respondenti chápou gender především skrze vnitřní prožívání a sebevyjádření a že je pro ně...
Preferovaná rodová zájmena z pohledu novinářské etiky na příkladu českých zpravodajských serverů
Netíková, Magdaléna ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Schneiderová, Soňa (oponent)
Tato bakalářská práce sleduje, jak české zpravodajské servery informují o lidech preferujících jiné zájmeno než on nebo ona. Jejím cílem je zkoumat, jaké jsou v češtině možnosti genderově neutrálního jazyka a jakými způsoby je lze aplikovat v novinářské praxi. Prostřednictvím kvalitativních rozhovorů s editory českých zpravodajských serverů jsem zjišťovala, jaké jsou jejich případné zkušenosti s editováním textů, které mluví například o transgender nebo nebinární osobě. Zajímala jsem se mimo jiné o to, zda by bylo respektováno přání respondenta psát o něm pomocí preferovaného zájmena, zda ohledně vhodných jazykových prostředků probíhá mezi autorem a editorem diskuse a kdo má v redakci v tomto ohledu poslední slovo. Na základě rozhovorů byly představeny faktory ovlivňující přístup novinářů k referování o transgender a nebinárních lidech a bylo konstatováno, že téma různých genderových identit lze v současné podobě považovat za problém etický, stejně jako problém jazykový.
Přístup k trans a nebinárním studujícím v českých školách
Brzák, Teodor ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
1 ABSTRAKT Cílem práce bylo prozkoumat přístup škol k trans a nebinárnímu žactvu a studentstvu v českém prostředí. Teoretická část představuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice a zasazuje jej do kontextu českého vzdělávacího systému. Praktická část práce přináší kvantitativní výzkum věnovaný posouzení celé situace v komplexní podobě z pohledu samotných trans a nebinárních studujících, s rozšířením o kvalitativní vhled. Konkrétně se šetření prováděné prostřednictvím elektronických dotazníků zaměřovalo na zkušenosti z oblasti: postupu školy po coming outu; řešení konkrétních specifických situací; přístupu školy ke queer a genderovým otázkám; bezpečí v prostředí školy. Výzkumu se zúčastnilo 105 osob, které poskytly 122 zkušeností ze škol v rámci primárního, sekundárního i terciálního vzdělávání. Výsledky přinesly podrobný popis stávající situace a její výrazné různorodosti, přičemž poukázaly také na konkrétní problematicky řešené aspekty a na rozdíly v míře respektu k identitám studujících osob rostoucí spolu se stupni vzdělávání. Variabilita výsledků výzkumu a často se vyskytující nerespektující postoje a přístupy tak korelují s teoretickým zjištěním, že neexistují žádné oficiálně stanovené postupy nebo doporučení, která by školám a jednotlivým osobám v nich působícím pomáhala...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.